Tesla model S test

Concurrenten

  • Jaguar XJ
  • Audi A8
  • BMW 7-Serie
  • Lexus LS600h

DE INNOVATIEVE ELEKTRISCHE TESLA MODEL S GETEST

Tesla model S prijs :

  • Nr.
    Uitvoeringen
    Prijzen
  • 1
    Model S 60 KWH
    72,600
  • 2
    Model S 85 KWH
    83,150
  • 3
    Model S 85 KWH PERFORMANCE
    97,550

De Tesla model S prijs lijkt hoog te liggen maar door besparingen op brandstof en alle fiscale voordelen kan de auto in sommige gevallen na 4 jaar compleet zijn terugverdiend, meer verder daarover op in dit artikel.
Ook is de tesla model S te leasen tegen 0% bijtelling!

Tesla model S verbruik :

  • Nr.
    Motor uitvoering
    Fabrieks verbruik
    Praktijk verbruik
  • 1
    Model S 60 KWH
    4cent per km
    4cent per km
  • 2
    Model S 85 KWH
    4cent per km
    4cent per km
  • 3
    Model S 85 KWH PERFORMANCE
    4cent per km
    4cent per km

De accu’s hebben een capaciteit van 60 Kwh en 85 Kwh, en zijn wanneer thuis gekoppeld aan het stopcontact in ongeveer 6 uur voor de 60 kwh en 9 uur voor de 85 kwh volledig opgeladen.
Tesla is bezig met het bouwen van super charging stations waar de auto’s in 20 minuten volledig kunnen worden opgeladen.
Een kwh (kilowattuur) kost in Nederland gemiddeld 21cent, de accu’s volledig opladen kost dus:
60 kwh x 0,21cent = €12,60
85 kwh x 0,21cent = €17,85
Het bereik van de 60 kwh versie is rond de 300 kilometer en het bereik van de 85 kwh is ongeveer 400 kilometer.
Wat kost dit per kilometer?
Voor €12,60 kan je dus 300 kilometer rijden.
En voor 17,85 => 400 kilometer.
Een rekensom geeft ons de uitkomst van de kosten per kilometer:
12,60 / 300 = 0,042
17,85 / 400 = 0,044
Je kan dus voor een ruime 4 cent per kilometer rijden met de Tesla model S.
Dat is net zo goedkoop als kan met de Opel Ampera die 80 kilometer electrisch kan rijden.
Dat brengt de tesla Model S boven aan onze lijst van zuinigste auto’s.
Deze berekening is door ons zelf gedaan maar komt overeen met de model S kosten calculator die tesla zelf op de site heeft staan.

Prestaties:

Sneller dan de concurentie

De prestaties van de model S zijn door alle autoverslaggevers erg goed genoemd. Door de electrische aandrijving heeft de auto veel kracht en is de 85kwh uitvoering in 5,6 en de performance uitvoering in 4,4 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur. Dat is sneller dan de snelste modellen van benzine auto’s in deze premium klasse. De tesla model s is een prachtige auto met de volgens Elon Musk de eigenaar en oprichter van tesla Motors heeft de auto de laagste ” weerstandscoefficient ” van alle sedans op de markt. Wat is betekend is dat er een lage luchtweerstand is waardoor de auto geen onnodige energie gebruikt om zich voort te bewegen.

Comfort: Erg goed

Door de electro motor en de lage luchtweerstand is er weinig motor en wind geluid. De auto zit goed hoewel er door de journalist van autozine wel werd opgemerkt dat het dak iets laag ligt. Verder is het een heel futuristische auto met veel leuke nieuwe technische snufjes waardoor de auto te personaliseren is zoals men met een smartphone doet. De auto is dus niet alleen een vervoermiddel maar begint ook op een accessoire te lijken.
Het kunnen gepersonaliseerd van alle instellingen zoals de rijeigenschappen en het controle panneel welke uit een groot touchscreen bestaat waarop alle knoppen voor functies zoals navigatie climate control etc zijn te plaatsen op een voor de eigenaar prettige plek op het scherm, net zoals app’s op een smartphone zijn te plaatsen op een plek die de eigenaar prettig of handig vindt..
Dit personaliseren draagd ook toe aan het comfort wat men in de auto beleefd.

Interieur: Innovatief

Wat meteen opvalt in het interieur van de Tesla model S is het grote touchscreen scherm in het midden van het dashboard, waar een groot deel van de opties van de auto mee kan worden aangestuurd.

Concurrentie: stijgt uit boven de competitie

De Tesla model S is de competitie aan gegaan in het premium segment tegen merken zoals BMW en Audi. Echter is de aanschafprijs van de auto binnen 4 jaar terug te verdienen terwijl de auto’s van de concurenten alleen maar geld blijven kosten.
Voor ondernemers is het extra interesant omdat de netto aanschafprijs compleet kan worden afgeschreven van de winst.
Voor een ondernemer die het belastings tarief van 52% betaalt gaat het volgende rekensommetje op bij het duurste model:
Prijs €97.550,- Daarvan is de Netto prijs ( ex btw ) €77.064,-.
52% van €77.064 = €40.073,-
De ondernemer bespaard €40.073,- die hij minder hoeft af te dragen aan belasting op de winst van de onderneming.

Dat is 40 mille die snel is verdiend.
Normaal gesproken moet er bijtelling worden betaalt en de meeste auto’s in dit segment hebben een bijtelling van 25%.
Dit betekend dat je normaal 25% van de aanschafwaarde bij je inkomen op moet tellen als loon in natura. Over dit loon moet je ook nog eens belasting betalen. Als je in de belastings trap valt van 52% dan kost het je:
25% van €97.550,- = €24.387,-
over €24.387,- moet je 52% belasting betalen = €12.681,- per jaar

Op de Model S zit 0% bijtelling omdat het een auto is die geen schadelijke uitstoot heeft van gassen.
Het scheeld je dus nog eens 12.681,- per jaar aan belasting ten opzichte van een andere auto in dit premium segment.
In 4 jaar is dit €50.725,-
Dat bedrag opgeteld met de besparing bij aanschaf van €40.073,- €40.073,- + €50.725,- = €90.799,- besparen aan belasting voordeel. Als we de besparing in brandstofkosten per kilometer berekenen in vergelijking met bijvoorbeeld een Audi A8:
Audi A8 diesel rijd gemiddels 1 op 15. Dat is 6,6 liter per 100 KM.
1 liter diesel kost vandaag €1,47 (16-10-2013)
6,6 x 1,47 = €9,70
Het kost je met de Audi A8 €9,70 per 100 kilometer, dat is €0,097 per kilometer oftewijl 9,7cent per kilometer. De Tesla rijd voor 4,4 cent per kilometer dat is voor de helft van de prijs (4,3 cent goedkoper). Een ieder kan dus voor zichzelf uitrekenen hoeveel er aan brandstof kosten wordt bespaard aan de hand van het aantal kilometers dat men rijd. Een gemiddelde autorijder rijdt 20.000 kilometer per jaar. De gemiddelde bestuurder zal de tesla model s dus 20.000 x 0,043 = €860,- per jaar aan brandstofkosten besparen ten opzichte van een moderne diesel.
Dat is 3440,- in 4 jaar.
De totale besparing in 4 jaar komt dan uit op:
€40.073,- + €50.725,- + 3440,- = €94.239,-
In 4 jaar is het dus mogenlijk om de auto bijna helemaal terug te verdienen.

Conclusie:

De Tesla model S is een auto die in het begin vooral door mensen zal worden gekocht die al langer een electrische auto wilde aanschaffen maar al die tijd aan het wachten waren op een auto die voldoende bereik had om normale afstanden mee te kunnen rijden en eigenlijk ligt met de auto met een bereik van 400 kilometer heel Nederland in het bereik. De auto begint zich nu zo te bewijzen dan de auto ook bij andere type rijders begint op te vallen, en zoals de uitgebreide rekensom hierboven laat zien is de auto ook interesant voor mensen met een hoog inkomen omdat de auto dan in 4 jaar is terug verdiend. Dit is de eerste elektrische auto die je in de toekomst veel op de weg zult gaan zien.
WIl je deze Tesla leasen? Dat kan ook tegen 0% bijtelling.

Video Tesla model S test