Citroën C1 test

Concurrenten
- Volkswagen Up!
- Suzuki Alto
- Kia Picanto
- Semi Concurrent
- Peugeot 107
- Toyota Aygo
OPNIEUW SUCCES TIJDENS DE CITROËN C1 TEST?
Citroën C1 prijs:
-
Nr.UitvoeringenPrijzen
-
11.0 MT-5 50 kW / 68 pk Attraction€8,490 ,-
-
21.0 MT-5 50 kW / 68 pk Tendance€10,170 ,-
-
31.0 MT-5 50 kW / 68 pk Collection€10,270 ,-
-
41.0 MT-5 50 kW / 68 pk Exclusive€11,670 ,-
-
5*1.0 EGS *Aut 50 kW / 68 pk Tendance€11,470 ,-
-
6*1.0 EGS *Aut 50 kW / 68 pk Exclusive€12.970 ,-
-
7Meerprijs vijfdeurs:€300,–
* Enkel leverbaar als vijfdeurs
De Citroën C1 prijs behoeft enige aandacht: bij het zoeken naar de juiste uitvoering moet men ermee rekening houden dat niet alle versies als vijfdeurs leverbaar zijn.
Citroën C1 verbruik
-
Nr.Motor uitvoeringFabrieks verbruikPraktijk verbruik
-
1Citroën C1 1.0 50 kW / 68 pk Manuele transmissie3,8 l/100 km4,8 l/100 km
-
2Citroën C1 1.0 50 kW / 86 pk EGS Automaat4,5 l/100 km5,1 l/100 km
Het Citroën C1 verbruik blijft op de een of andere manier niet meer zo ver achter bij de fabrieksopgave als voorheen.
Prestaties:
Ruim voldoende pit
De Citroën C1 is met zijn 1.0 driecilinder motor van Toyota een pittige auto die de 0-100 sprint aflegt in 13.5 seconden en een topsnelheid kent van een keurige 157km/u. Dit is de enige motor die leverbaar is in Citroën’s meest compacte model en alleen een automatische transmissie in de vorm van een EGS is optioneel. Die versie is iets trager met een 0-100 tijd van 14 seconden terwijl het verbruik van de Citroën C1 lichtelijk stijgt. Tijdens onze Citroën C1 test waren wij dan ook enthousiaster over handgeschakelde versie.
Comfort: Comfortabel en veilig
Het onderstel van de Citroën C1 is gericht op comfort. Slecht wegdek en drempels worden keurig opgevangen door de degelijke demping en vering. Ook op de grote weg overtuigt de Citroën met een goede zit en een prima stabiliteit met daarbij een veilig weggedrag. Wie kiest voor de vijfdeurs variant kan prima op stap met meerdere personen al zouden de personen voorin iets moeten inschikken qua beenruimte.
Interieur: Basic maar erg praktisch
Het dashboard van de Citroën C1 is opgebouwd uit harde materialen en de bediening van de radio en klimaatbeheersing is simpel maar effectief. Het oogt verder prima en tijdens het rijden blijven rammeltjes en kraakjes achterwege. Toch valt het dashboard tijdens de Citroën C1 test een beetje tegen: ten opzichte van de eerste generatie is er te weinig veranderd. De Citroën C1 is optioneel leverbaar met een toerenteller en airconditioning (Standaard op Exclusive) evenals een sterker audiosysteem.
Concurrentie: Concurrentie genoeg
De Citroën C1 heeft veel concurrentie zoals de Volkswagen Up! Suzuki Alto en Kia Picanto. Vooral zijn drielingbroertjes, de Peugeot 107 en Toyota Aygo (technisch dezelfde auto’s), vissen in dezelfde vijver.
Verzekeren van je Citroën
De Citroën goedkoop verzekeren doe je online via vergelijkingssites. Bekijk op goedkoopsteautoverzekering.net de gemiddelde premie voor het verzekeren van een Citroën. (goedkoopste 18,- EUR) Bron goedkoopsteautoverzekering.net.
Conclusie: Kies voor beproefde techniek en reputatie
De Citroën C1 is en blijft een auto met een prima reputatie en lage kilometerprijs door de zuinige en sterke motor. Ondanks dat de Citroën C1 op leeftijd raakt, kan hij nog steeds goed meekomen met het huidige aanbod in het A-segment.