Ford Focus test 2013

TEST VAN DE POPULAIRE FORD FOCUS

Ford Focus prijs :

  • Nr.
    Uitvoeringen
    Prijzen
  • 1
    1.0 EcoBoost Ambiente
    19,525
  • 2
    1.0 EcoBoost Trend
    20,775
  • 3
    1.0 EcoBoost Titanium
    23,125
  • 4
    1.6 TI-VCT Titanium
    27,745
  • 5
    1.6 EcoBoost Titanium
    27,625
  • 6
    2.0 EcoBoost ST
    34,410
  • 7
    1.6 TDCi Trend
    25,375
  • 8
    1.6 TDCi ECOnetic
    23,775
  • 9
    1.6 TDCi Titanium
    27,995
  • 10
    2.0 TDCi Titanium
    36,090

De Ford Focus prijs die u in bovenstaand overzicht treft, geldt voor de vijfdeurs hatchback. Naast deze variant zijn ook nog een sedan en wagon verkrijgbaar.

Ford Focus verbruik :

  • Nr.
    Motor uitvoering
    Fabrieks verbruik
    Praktijk verbruik
  • 1
    1.0 EcoBoost 100 pk
    4,9 l/100 km
    5,5 l/100 km
  • 2
    1.0 EcoBoost 125 pk
    5,1 l/100 km
    5,6 l/100 km
  • 3
    1.6 TI-VCT
    6,5 l/100 km
    7,1 l/100 km
  • 4
    1.6 Ecoboost 150 pk
    6,0 l/100 km
    6,6 l/100 km
  • 5
    1.6 Ecoboost 182 pk
    6,0 l/100 km
    6,7 l/100 km
  • 6
    1.6 TDCi 95 pk
    4,2 l/100 km
    5,1 l/100 km
  • 7
    1.6 TDCi 115 pk
    4,2 l/100 km
    5,1 l/100 km
  • 8
    2.0 TDCi 163 pk
    5,3 l/100 km
    5,9 l/100 km

Het Ford Focus verbruik is over de hele linie genomen laag, ook in de praktijk. Dit is mede dankzij het toepassen van relatief kleine turbomotoren.

Prestaties: Ford Focus 2013 – Kleine motoren maar prima prestaties

Ford kiest ervoor om de Ford Focus in 2013 uit te rusten met relatief kleine motoren. Zo is de auto leverbaar met een 1.0 EcoBoost driecilinder benzinemotor. Deze motor mocht zich aan ons bewijzen in de Ford Focus test. Hij is verkrijgbaar met 100 of 125 pk. Het verschil is eigenlijk nauwelijks merkbaar en dat is een compliment voor de versie met 100 pk. Via een 125 pk sterke 1.6 loopt het gamma door tot een 182 pk sterke 1.6 liter EcoBoost turbo benzinemotor. Diesels zijn er in vermogens van 95 t/m 163 pk. De supersportieve topper is de Ford Focus ST met 250 pk.

Comfort: Toonaangevende rijeigenschappen

Over de rijeigenschappen van de Ford Focus zijn wij altijd al bijzonder enthousiast geweest. In de Ford Focus test kwam eens te meer naar boven dat dit model beschikt over toonaangevende rijeigenschappen. De C-segment middenklasser houdt een prima balans tussen comfort en sportiviteit. De auto laat zich met veel gevoel besturen.

Interieur: SYNC als topper

Ford’s SYNC multimediasysteem, dat onder andere bestaat uit spraaksturing is een echte topper. Het comfort van de auto is echter altijd prima in orde. Het interieur oogt modern maar misschien ook een beetje druk met erg veel knoppen en schakelaar. Wel werkt alles behoorlijk intuïtief. Helaas vinden wij het kleurenscherm voor de multimedia en navigatie iets te klein.

Concurrentie: Grote rivaliteit

De Ford Focus heeft te kampen met hevige concurrentie, onder andere van de Volkswagen Golf, Opel Astra en Hyundai i30. Met name tussen de Focus en de Golf speelt een grote rivaliteit. De Ford Focus prijs verschilt niet veel met die van zijn concurrenten.

Conclusie: Allround topper

De conclusie uit onze Ford Focus test? De Ford Focus is absoluut een allround topper. Modern, technisch hoogstaand en met prima rijeigenschappen. De kleine motoren stellen absoluut niet teleur, ook niet op het gebied van verbruik.

Video met Ford Focus test 2013