Lancia Ypsilon test

LANCIA YPSILON LPG TEST

Lancia Ypsilon vernieuwde motor.

Deze zuinige Lancia is een handige vondst van de Italiaanse autofabrikant. Ook in de kleine klasse loopt de ontwikkeling van de motoren in rap tempo door. De Ypsilon kenmerkt zich door een behoorlijk breed motoraanbod maar binnen dit aanbod bevond zich één specifieke motor die een beetje door de tand des tijds werd ingehaald. En dus werd deze omgebouwd voor gebruik op LPG. Als gevolg is de Ypsilon met de 1.2 8v LPG-motor bijna de zuinigste Lancia. Zijn wat ouderwetse viercilinder is door de toepassing van LPG in één klap weer bij de tijd en levert met 51 kW/69 pk en 99 Nm prestaties vergelijkbaar met die van de concurrent. Zo werd een wat verouderd model ineens weer een aantrekkelijke, belastingvrije Lancia.

LANCIA YPSILON VERBRUIK

Volgens de fabrikant bedraagt het gemiddelde verbruik van de zuinige Lancia 1 op 14,7. Met een praktijkverbruik van 1 op 13,5 is dit niet eens zo heel erg overdreven. De titel van zuinigste Lancia krijgt de Ypsilon LPG niet maar dankzij de lage kosten voor het tanken van LPG, is dit toch een financieel zeer aantrekkelijk model. De prijs ligt met € 15.000 iets hoger dan die van de concurrentie maar daar staat het merk om bekend. Ook de belastingvrije Lancia Ypsilon vormt hierop geen uitzondering. De auto zet hier echter wel het nodige tegenover. Naast de kenmerkende Italiaanse stijl en luxe uitstraling, is ook de uitrusting van de zuinige Lancia prima in orde. Standaard beschikt de auto over onder andere stuurbekrachtiging, airconditioning, een automatisch start/stopsysteem, een audiosysteem, regelbare interval op de ruitenwissers, elektrische spiegels en dagrijverlichting. De zuinigste Lancia Ypsilon biedt derhalve lage gebruikskosten én veel waar voor zijn geld.

Foto en video gallerij Lancia Ypsilon test: