Zuinigste Citroën

CITROËN C1 ZUINIGSTE CITROËN

Met zijn frivole vormgeving is deze zuinige Citroën een opvallende verschijning in het A-segment. Veel kopers, jong en oud, voelen zich aangetrokken tot de vrolijke Fransman. Naast zijn uiterlijk lokt de belastingvrije Citroën ook veel mensen naar de showroom vanwege zijn lage kosten. Zowel de aanschafprijs als de gebruikskosten van de zuinigste Citroën C1 vallen erg mee. Eerdere generaties van de auto konden worden geleverd met een dieselmotor maar omdat de 1.0 liter driecilinder zo efficiënt is, kwam de diesel te vervallen. In de loop der jaren zijn de motor en de techniek doorlopend aangepast om een laag verbruik te waarborgen en ontheven te blijven van belasting.

CITROËN C1, EEN MENGSEL VAN 4 AUTO FABRIKANTEN

Volgens de fabriek moet deze zuinige Citroën een gemiddeld verbruik van 1 op 22,2 kunnen halen. De belastingvrije Citroën is niet op zichzelf staand ontwikkeld maar een voortvloeisel uit de samenwerking van het merk samen met het eveneens Franse Peugeot en het Japanse Toyota. Deze merken leveren hun eigen versie van de zuinige Citroën C1 onder de namen 107 en Aygo. De motor die verantwoordelijk is voor de aandrijving van de belastingvrije Citroën is overigens afkomstig van Daihatsu.

De zuinigste Citroën C1 is eigenlijk van alle markten thuis: zo biedt hij een modern uiterlijk, een keuze uit drie of vijf deuren, relatief vlotte prestaties, een degelijke uitrusting, interessante opties en heeft hij zich in de loop der jaren ontpopt als een waardevaste en betrouwbare auto. De belastingvrije Citroën ervaart stevige concurrentie maar houdt zich desondanks goed staande. Sinds de laatste modelupdate is de auto ook wat stoerder geworden met een grotere grille en een moderne neus. Dit maakt hem tevens duidelijker herkenbaar. De C1 is de zuinigste Citroën en tevens de kleinste. Juist die eigenschappen maken hem tot één van de bestverkochte Franse modellen van de laatste decennia.

Foto en video gallerij zuinigste Citroen c1: